Poučení z krizového vývoje - lekce z PR

"Značka je to, co zůstane, když vám shoří továrna." Tento známý citát bohužel ožívá v nynějších dnech. "Továren" totiž hoří a bude hořet opravdu hodně. Koronavirová pandemie přinese světu velké změny. Málokdo dnes ví, co bude za měsíc nebo za půl roku. Už teď ale můžeme říct, že v krizi mají velkou výhodu značky, které o svou reputaci dbaly dávno před tím, než zákeřný vir překročil hranice našeho státu.

V dnešní těžké a vrcholně nejisté době se spousta lidí a firem snaží pomáhat společnosti těžkou situaci překlenout. Šijí se roušky. Firmy přechází na výrobu respirátorů, ochranných oděvů, dezinfekcí a plastových krytů. Vaří se a rozváží jídlo zdarma. Lidé nabízí své zdroje, točí poradenská online videa, poskytují ubytování, nakupují potřebným. A všichni by rádi, aby o tom společnost věděla. A nejde jim třeba o to, aby získali reputační body, ale aby jejich nabídka byla vyslyšena. Aby mohli pomáhat skutečně efektivně. Důsledkem toho budou mít velkou výhodu, až krize opadne. Nejhorší totiž je zmizet z mapy. Upadnout v zapomnění. Kdo nemá dostatečně silnou značku, bude se rozjíždět mnohem složitěji.

V časech krize se tato pravda bolestně vyjevuje více než v dobách prosperity. Média a komunity na sociálních sítích nyní odměňují ty, koho už mají v povědomí. Zdeněk Pohlreich. Martin Žufánek. Josef Průša. Michal Vrátný. Martin Hausenblas. Tahle známá jména vyjdou z krize ještě silnější. Protože značku budují dlouhodobě a nepřestávají ani v době epidemie. Budou za to odměněni novými zákazníky, loajálními zaměstnanci a ještě pevnější komunitou lidí kolem sebe. Myslete na to, až krize pomine, a buďte připraveni. 

Publikováno v týdeníku Marketing & Media 

autor článku

Ondřej tesař